Mobiliteitsplan F1

Bron: NH Nieuws

De organisatie van de Dutch Grand Prix heeft zojuist de plannen bekendgemaakt voor de Formule 1 op het circuit van Zandvoort.

In het 75 pagina’s tellende document staat hoe de organisatie van de Grand Prix denkt Zandvoort en de omliggende plaatsen bereikbaar te houden tijdens het race-evenement op 1, 2 en 3 mei 2020. De plannen moeten nog door de gemeente Zandvoort en onder meer de hulpdiensten worden goedgekeurd.

Voor het evenement worden per dag 104.000 bezoekers verwacht. Daarnaast zijn er nog enkele duizenden medewerkers en worden ook dagelijks 7.500 ‘gelukszoekers’ verwacht, die zonder kaartje toch een glimp zullen proberen op te vangen van het mega-evenement.

Opvallend is dat verwacht wordt dat veel bezoekers – behalve met de trein – op de fiets zullen komen. Bij speciale Park & Bike-locaties kunnen racefans hun auto parkeren en vervolgens overstappen op de fiets. Deze locaties komen bij de stranden van IJmuiden (2.300 auto’s) en Noordwijk (500) en in Hoofddorp (3.250). De fietsafstand naar het circuit is ongeveer een uur, onder meer omdat de Kennemerduinen in de voorlopige plannen mogelijk op slot gaan. Het fietspad in de Waterleidingduinen, langs de zeereep, blijft wel toegankelijk.

“Trein is de sleutel tot succes, fiets het uithangbord en de pendelbus noodzakelijk”

In Zandvoort komen fietsenstallingen voor in totaal 40.500 fietsen. Automobilisten kunnen zelf hun eigen fiets meenemen of een (elektrische) fiets vooraf huren. In Zandvoort zullen geen extra oplaadpunten zijn. Bezoekers die met de auto willen komen, zullen Zandvoort niet bereiken. De twee toegangswegen naar het dorp worden afgesloten bij de rotonde Brouwerskolkje en bij Nieuw Unicum.

Voor automobilisten en motorrijders zijn speciale parkeerterreinen in recreatiegebied Spaarnwoude (8.000 parkeerplaatsen) en bij Hoofddorp (3.000). Hiervandaan rijden er pendelbussen naar het circuit. Op vrijdag wordt het meeste verkeer verwacht. Inwoners en ondernemers uit Zandvoort, Bentveld en Aerdenhout krijgen een speciaal vignet zodat ze toch nog naar hun huis of werk kunnen komen. Om wildparkeren te voorkomen, staat er permanent een sleepdienst klaar.

Taxidienst Uber mag Zandvoort niet in, lokale taxibedrijven wel.

Gasten kunnen overnachten op de Dutch Grand Prix (DGP) Camping. Die komt te liggen op het sportcomplex Duintjesveld en golfbaan The Dunes in Zandvoort en biedt plaats aan zo’n 4.500 bezoekers.

De DGP-camping bestaat uit 2.100 vooropgezette tentjes. Ook komen er gastsprekers, zijn er voor- en nabeschouwingen op groot scherm en is er tot 22.30 uur live muziek of een dj.

De dagen voor de race organiseert de Dutch Grand Prix al verschillende evenementen op het terrein. Te beginnen op donderdag met een burendag. Vrijdag zal de Jumbo-familiedag de gebruikelijke Jumbo Racedagen vervangen. Bezoekers kunnen dan onder meer de vrije trainingen bekijken.

Zaterdag is er nog een oefenronde en zijn de kwalificaties. Zondag is uiteindelijk de dag waar het allemaal om draait, want om 15.00 uur klinkt het startschot voor de Dutch Grand Prix.

Op beide dagen zijn er optredens van allerlei artiesten, onder wie Nick & Simon, De Jeugd van Tegenwoordig en Duncan Lawrence met het Metropole Orkest. Omwonenden kunnen tot en met 17 januari bezwaar maken tegen de plannen.

Op 13 januari organiseert de gemeente een informatie-avond voor bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden.

Eén gedachte over “Mobiliteitsplan F1

  • 28 december 2019 om 19:01
    Permalink

    Wat een ellende. Had het toch in Assen gedaan. Drente kan al die toeristen heel goed gebruiken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.